HDMI 2.1: Τι νέο υπάρχει και χρειάζεστε αναβάθμιση;

Με τις κονσόλες επόμενης γενιάς να φθάνουν μέχρι το τέλος του 2020 και τη σειρά καρτών γραφικών RTX 30 της NVIDIA να κορυφώνουν τον ορίζοντα, το HDMI 2.1 φαίνεται πιο κρίσιμο από ποτέ. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αναβαθμίσετε την τηλεόρασή σας για να επωφεληθείτε από τις νέες δυνατότητες;

Μεγαλύτερο εύρος ζώνης, περισσότερα pixel

Οι περισσότερες οθόνες στην αγορά υποστηρίζουν επί του παρόντος το πρότυπο HDMI 2.0, το οποίο έχει ανώτατο όριο εύρους ζώνης 18 Gbits ανά δευτερόλεπτο. Αυτό είναι αρκετό για να μεταφέρει ένα ασυμπίεστο σήμα 4K στα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο σε χρώμα έως και οκτώ bit. Αυτό είναι επαρκές για τη συντριπτική πλειοψηφία των χρήσεων, συμπεριλαμβανομένης της παρακολούθησης UHD Blu-ray ή της αναπαραγωγής παιχνιδιών σε ένα Xbox One X.

Το HDMI 2.1 είναι το επόμενο βήμα προς τα εμπρός για το πρότυπο, προσθέτοντας υποστήριξη για ένα ασυμπίεστο σήμα 8K στα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο σε χρώμα 12 bit. Αυτό το επιτυγχάνει με ταχύτητα εύρους ζώνης 48 Gbits ανά δευτερόλεπτο. Χρησιμοποιώντας τη συμπίεση ροής οθόνης (DSC), το HDMI 2.1 μπορεί να προωθήσει ένα σήμα 10K στα 120 καρέ ανά δευτερόλεπτο σε 12 bit.

Ορισμένες υλοποιήσεις του HDMI 2.1 χρησιμοποιούν θύρες που φτάνουν μόνο περίπου τα 40 Gbits ανά δευτερόλεπτο. Αυτό είναι αρκετό για να χειριστείτε ένα σήμα 4K στα 120 καρέ ανά δευτερόλεπτο σε χρώμα 10 bit, το οποίο είναι επίσης αρκετό για να εκμεταλλευτείτε πλήρως τα πάνελ 10 bit σε τηλεοράσεις καταναλωτικής ποιότητας.

Οι παίκτες PC υψηλού επιπέδου που μπαίνουν στον πειρασμό από τις νέες κάρτες της σειράς 30 της NVIDIA θα χαρούν να μάθουν ότι η εταιρεία έχει επιβεβαιωμένη υποστήριξη 10-bit προχωρώντας μπροστά. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα έχει σημασία αν η τηλεόρασή σας δεν έχει τις πλήρεις προδιαγραφές των 48 Gbits ανά δευτερόλεπτο.

Επί του παρόντος, το HDMI 2.1 απευθύνεται κυρίως σε παίκτες που πηδούν στην κονσόλα επόμενης γενιάς ή στην κάρτα γραφικών. Τόσο το Xbox Series X όσο και το PlayStation 5 θα υποστηρίζουν ανάλυση 4K στα 120 καρέ ανά δευτερόλεπτο. Αυτό θα απαιτήσει την εφαρμογή του προτύπου HDMI 2.1.

Εάν η τηλεόρασή σας δεν υποστηρίζει HDMI 2.1, θα πρέπει να αρκεστείτε σε ένα σήμα 4K που τρέχει με μόνο(!) 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο. Η πλειονότητα των τίτλων για την τελευταία γενιά κονσολών έτρεχε με 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο, επομένως μένει να δούμε πόσο θα είναι κάτι που θα αποτρέψει τη συμφωνία.

  Πώς να αλλάξετε το όνομα χρήστη Kik Display

Το HDMI 2.1 είναι τόσο νέο, που η NVIDIA διαθέτει μόνο τρεις νέες κάρτες της σειράς 30 που υποστηρίζουν το πρότυπο. Οι προηγούμενες κάρτες της σειράς RTX 2000 και GTX 1000 δεν είναι συμβατές με HDMI 2.1. Πολλοί κατασκευαστές τηλεοράσεων, συμπεριλαμβανομένης της Sony, δεν έχουν ακόμη συμπεριλάβει το HDMI 2.1 στις κορυφαίες οθόνες τους.

Αναμένουμε ότι το πρότυπο HDMI 2.1 θα απογειωθεί πραγματικά το 2021. Ωστόσο, θα περάσουν μερικά χρόνια μέχρι να δούμε ευρεία υιοθέτηση στις οθόνες προϋπολογισμού.

Υποστήριξη για Dynamic HDR

Με τόσο πολύ διαθέσιμο εύρος ζώνης, υπάρχει επίσης περισσότερος χώρος στους σωλήνες για ακατέργαστα δεδομένα. Το HDR σημαίνει High Dynamic Range και επιτρέπει μια ευρύτερη γκάμα χρωμάτων σε περιεχόμενο όπως ταινίες και παιχνίδια. Τα παλαιότερα πρότυπα HDR, όπως το HDR10, υποστηρίζουν μόνο στατικά μεταδεδομένα. Ωστόσο, οι νεότερες μορφές HDR10+ και Dolby Vision επιτρέπουν δυναμικά μεταδεδομένα ανά σκηνή ή ανά καρέ.

Το Dynamic HDR παρέχει σε μια τηλεόραση περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το τι πρέπει να κάνει με το σήμα που λαμβάνει. Αντί να διαβάζει ένα μόνο σύνολο οδηγιών για μια ολόκληρη ταινία, τα δυναμικά μεταδεδομένα παρέχουν στην τηλεόραση συνεχείς ενημερώσεις σχετικά με τον τρόπο προσαρμογής της εικόνας στην οθόνη, ώστε να φαίνεται η καλύτερη δυνατή.

Ενώ κάθε τηλεόραση με δυνατότητα HDR υποστηρίζει HDR10 με τα στατικά μεταδεδομένα της, το δυναμικό HDR είναι ένα άλλο τέρας. Η πιο ευρέως υποστηριζόμενη μορφή είναι το Dolby Vision. Προτιμάται από κατασκευαστές υλικού, όπως η LG, η Sony, η Panasonic και η Philips. Η Samsung κάνει all-in στο λιγότερο διαδεδομένο HDR10+, το οποίο τυχαίνει να είναι επίσης ανοιχτή μορφή (το Dolby Vision, όπως υποδηλώνει το όνομά του, είναι αποκλειστικό).

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι δεν χρειάζεστε συσκευή HDMI 2.1 για την προβολή HDR10+ και Dolby Vision—τουλάχιστον όχι στις τρέχουσες αναλύσεις 4K. Εάν η τηλεόρασή σας το υποστηρίζει, θα μεταδίδει περιεχόμενο Dolby Vision από το Netflix μια χαρά.

Προχωρώντας, ωστόσο, το πρότυπο HDMI 2.1 διασφαλίζει ότι θα είναι διαθέσιμο άφθονο εύρος ζώνης τόσο για μεταδεδομένα όσο και για σήματα υψηλής ανάλυσης σε υψηλούς ρυθμούς καρέ.

Δεν γνωρίζουμε ακόμη πώς το PlayStation 5 ή το Xbox Series X θα εφαρμόσουν το HDR, αλλά πιθανότατα θα αποτελέσουν το κύριο έδαφος για δυναμικό HDR μέσω HDMI τα επόμενα χρόνια.

Μεταβλητός ρυθμός ανανέωσης (VRR)

Ο ρυθμός ανανέωσης μιας τηλεόρασης είναι πόσες φορές ανανεώνεται ο πίνακας ανά δευτερόλεπτο. Αυτό μετριέται σε hertz και είναι στενά συνδεδεμένο με τον ρυθμό καρέ. Όταν τα δύο είναι εκτός συγχρονισμού, λαμβάνετε ένα εφέ που ονομάζεται “σκίσιμο οθόνης”. Προκαλείται από την προσπάθεια της οθόνης να εμφανίσει περισσότερα από ένα καρέ ταυτόχρονα όταν η κονσόλα ή ο υπολογιστής δεν είναι έτοιμοι.

Εάν προσαρμόσετε τον ρυθμό ανανέωσης της οθόνης ώστε να ταιριάζει με τον ρυθμό καρέ της κονσόλας ή του υπολογιστή σας, μπορείτε να εξαλείψετε αποτελεσματικά το σκίσιμο της οθόνης χωρίς κυρώσεις απόδοσης. Εταιρείες όπως η NVIDIA και η AMD έχουν τις δικές τους μεθόδους αντιμετώπισης της ρήξης οθόνης, γνωστές ως G-Sync και FreeSync, αντίστοιχα.

  Πώς λειτουργεί η διαδραστική αφήγηση ιστορίας στο Netflix

Ωστόσο, το πρότυπο HDMI 2.1 έχει επίσης τη δική του ανεξάρτητη λύση, που ονομάζεται Μεταβλητός Ρυθμός Ανανέωσης HDMI (VRR). Η Microsoft έχει επιβεβαιώσει ότι το Xbox Series X θα υποστηρίζει αυτήν τη δυνατότητα και το PlayStation 5 αναμένεται επίσης, καθώς θα απαιτεί HDMI 2.1 για να παρέχει 4K στα 120 Hz.

Για την καλύτερη δυνατή εμπειρία κονσόλας επόμενης γενιάς, το HDMI VRR είναι απαραίτητο. Εάν είστε παίκτης PC, είναι απίθανο η NVIDIA και η AMD να εγκαταλείψουν τις υπάρχουσες τεχνολογίες τους υπέρ του HDMI VRR. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει ακόμα να ταιριάξετε την κάρτα γραφικών σας με την οθόνη σας.

Αυτόματη λειτουργία χαμηλής καθυστέρησης (ALLM)

Ένα άλλο προνόμιο για τους παίκτες κονσολών επόμενης γενιάς είναι η λειτουργία αυτόματης χαμηλής καθυστέρησης (ALLM). Οι περισσότερες τηλεοράσεις περιλαμβάνουν πλέον όλα τα είδη πρόσθετης επεξεργασίας για την εξομάλυνση της κίνησης, τη βελτίωση της ποιότητας της εικόνας και ακόμη και την ενίσχυση της ευκρίνειας του ήχου. Ενώ ορισμένα από αυτά εκτιμώνται κατά την παρακολούθηση τηλεόρασης και ταινιών, για τους παίκτες, εισάγει λανθάνουσα κατάσταση (lag).

Αυτή είναι η λειτουργία παιχνιδιού—μπορείτε να μεταβείτε σε αυτήν όποτε θέλετε τους ταχύτερους δυνατούς χρόνους απόκρισης από την τηλεόρασή σας. Αυτό είναι ιδιαίτερα βολικό για παιχνίδια που απαιτούν γρήγορα, ακριβή αντανακλαστικά. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι πολλές τηλεοράσεις απαιτούν να ενεργοποιείτε και να απενεργοποιείτε τη λειτουργία παιχνιδιού χειροκίνητα.

Το ALLM καταργεί την ανάγκη να γίνει αυτό. Όταν η τηλεόρασή σας που είναι συμβατή με HDMI 2.1 κατανοήσει ότι χρησιμοποιείτε μια υποστηριζόμενη κονσόλα, το ALLM θα απενεργοποιήσει κάθε επιπλέον επεξεργασία που μπορεί να προκαλέσει καθυστέρηση. Δεν χρειάζεται να κάνετε απολύτως τίποτα για να το ενεργοποιήσετε—είναι ενσωματωμένο στο πρότυπο HDMI.

Η Microsoft έχει επιβεβαιώσει την υποστήριξη ALLM για το Xbox Series X, αλλά δεν υπάρχει ακόμη καμία ενημέρωση από τη Sony.

Quick Frame Transport (QFT)

Το Quick Frame Transport είναι ένα άλλο χαρακτηριστικό που απευθύνεται σε παίκτες που λειτουργεί σε συνδυασμό με το ALLM για να προσφέρει μια πιο αποκριτική εμπειρία παιχνιδιού. Η λειτουργία δίνει προτεραιότητα στα καρέ βίντεο σε μια προσπάθεια να διατηρήσει όσο το δυνατόν χαμηλότερο χρόνο καθυστέρησης.

Εάν θέλετε να επωφεληθείτε από αυτήν τη δυνατότητα, βεβαιωθείτε ότι τυχόν ενδιάμεσες συσκευές, όπως ένας δέκτης ήχου surround, είναι επίσης συμβατές. Αυτό θα διασφαλίσει ότι όλες οι συσκευές σας συνεργάζονται για να προσφέρουν μια ομαλή εμπειρία απόκρισης. Εάν δρομολογείτε την κονσόλα σας μέσω ενός δέκτη που έχει βαθμολογία μόνο για HDMI 2.0, δεν θα επωφεληθείτε από το QFT, ακόμα κι αν η τηλεόραση και η κονσόλα σας το υποστηρίζουν.

  Πώς να εφαρμόσετε τα φίλτρα Prisma σε φωτογραφίες από την επιφάνεια εργασίας

Γρήγορη εναλλαγή μέσων (QMS)

Έχετε παρατηρήσει ποτέ ότι η οθόνη σας μαυρίζει λίγο πριν παρακολουθήσετε ένα βίντεο ή ένα τρέιλερ; Αυτό συμβαίνει επειδή η οθόνη προσαρμόζει τον ρυθμό ανανέωσης για να ταιριάζει με το περιεχόμενο που πρόκειται να παρακολουθήσετε. Καθώς διαφορετικό περιεχόμενο χρησιμοποιεί διαφορετικούς ρυθμούς καρέ, η οθόνη σας πρέπει να συγχρονιστεί με αυτό, επομένως, η σύντομη συσκότιση.

Μερικές φορές, αυτό μπορεί να σας κάνει να χάσετε τα πρώτα δευτερόλεπτα ενός βίντεο. Ωστόσο, ορισμένοι πάροχοι περιεχομένου καθυστερούν την αναπαραγωγή για να λάβουν υπόψη την αλλαγή. Υποθέτοντας ότι η ανάλυση ό,τι παρακολουθείτε παραμένει ίδια, η γρήγορη εναλλαγή μέσων (QMS) εξαλείφει το μπλακάουτ που προκαλείται από τις αλλαγές του ρυθμού ανανέωσης.

Αυτό σας επιτρέπει να παρακολουθείτε περιεχόμενο με διαφορετικούς ρυθμούς καρέ ανάποδα, χωρίς συσκότιση. Η δυνατότητα χρησιμοποιεί HDMI VRR για ομαλή μετάβαση από τον ένα ρυθμό ανανέωσης στον άλλο.

Βελτιωμένο κανάλι επιστροφής ήχου (eARC)

Το ARC σημαίνει Audio Return Channel. Σας επιτρέπει να στέλνετε ήχο μέσω HDMI στη γραμμή ήχου ή στον δέκτη surround χωρίς πρόσθετο οπτικό καλώδιο ήχου. Είτε παρακολουθείτε Netflix, είτε παίζετε ένα παιχνίδι σε μια κονσόλα είτε παρακολουθείτε Blu-ray, το ARC διασφαλίζει ότι ο ήχος παραδίδεται στη σωστή έξοδο.

Το Enhanced Audio Return Channel (eARC) αποτελεί μέρος του προτύπου HDMI 2.1. Το πρόσθετο εύρος ζώνης που διατίθεται στο HDMI 2.1 επιτρέπει στο eARC να μεταφέρει ασυμπίεστο 5.1, 7.1 και ήχο υψηλής ταχύτητας bit ή βάσει αντικειμένων έως και 192 kHz σε ανάλυση 24 bit. Αυτό το κάνει με εύρος ζώνης ήχου 37 Mbit ανά δευτερόλεπτο, σε σύγκριση με λιγότερο από 1 Mbit ανά δευτερόλεπτο μέσω κανονικού ARC.

Εάν θέλετε να μεταφέρετε ένα σήμα Dolby Atmos μέσω HDMI, θα χρειαστείτε το eARC. Υπάρχουν επίσης μερικές άλλες βελτιώσεις, όπως η σωστή διόρθωση του συγχρονισμού των χειλιών ως στάνταρ, η καλύτερη ανακάλυψη συσκευής και ένα αποκλειστικό κανάλι δεδομένων eARC.

Απαιτούν ειδικά καλώδια οι συσκευές HDMI 2.1;

Εφόσον το HDMI 2.1 έχει υψηλότερο εύρος ζώνης, θα χρειαστείτε καλώδια συμβατά με το HDMI 2.1 για να επωφεληθείτε από τις νέες του δυνατότητες. Ο διαχειριστής αδειών HDMI έχει εγκρίνει μια νέα ετικέτα «Υπερυψηλής ταχύτητας» για αυτά τα καλώδια.

Ένα καλώδιο συμβατό με HDMI 2.1 με το

Οποιαδήποτε συσκευή χρησιμοποιεί HDMI 2.1, όπως κονσόλα παιχνιδιών ή συσκευή αναπαραγωγής Blu-ray, θα πρέπει να περιλαμβάνει ένα καλώδιο στη συσκευασία. Επίσης, κάθε φορά που αγοράζετε ένα καλώδιο HDMI, μπορείτε να αποφύγετε το υπερτιμημένο είδος “premium”.

Το HDMI 2.1 είναι κυρίως για παίκτες (προς το παρόν)

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν χρειάζονται HDMI 2.1 σε αυτό το στάδιο. Το βελτιωμένο πρότυπο ωφελεί κυρίως τους παίκτες που αγοράζουν κονσόλες ή κάρτες γραφικών επόμενης γενιάς, οι οποίοι θέλουν λειτουργίες όπως HDMI VRR και ALLM. Εκτός του eARC, το νέο πρότυπο προσφέρει λίγα πλεονεκτήματα στους λάτρεις του οικιακού κινηματογράφου.

Η Microsoft ανακοίνωσε ότι το τμήμα πολλών παικτών του Halo Infinite θα καταστρέψει σε εγγενή ανάλυση 4K στα 120 καρέ ανά δευτερόλεπτο, αλλά το παιχνίδι έχει καθυστερήσει μέχρι το 2021. Θα πρέπει να περιμένουμε και να δούμε εάν κάποιοι τίτλοι κονσόλας θα πετύχουν αυτόν τον υψηλό στόχο.